Як мотивувати учнів до навчання?
Мотивація до навчання – одна з найбільш гострих проблем сучасного вчителя та учнів, адже ефективне навчання залежить не лише від методів і форм роботи в навчальному процесі, але й від того, що відчувають учні, наскільки вони уважні, допитливі, розуміють мету навчання, здатні вийти із зони комфорту та здобути нові знання. Особливо гострою є ця проблема на початку навчального року – коли діти радіють зустрічі з друзями після тривалої перерви та поки що не налаштовані на продуктивну роботу. То ж, як мотивувати учнів до навчання та прагнення успіхів на уроці?
Відомо, що існує два види мотивації – внутрішня та зовнішня, проте навчання, яке ґрунтується на внутрішній зацікавленості, буде значно успішнішим, оскільки при її наявності дитина здатна працювати довше без будь-яких зовнішніх підкріплень. Найбільш дієвими способами підвищення внутрішньої мотивації є наступні:
- За можливості скасувати нагороди і призи за правильно виконанні завдання, обмежуючись лише оцінюванням та похвалою, проте не шкодувати похвали в тих випадках, коли дитина дійсно на це заслуговує.
- Якомога менше використовувати на уроках ситуацію змагання. Краще привчати дитину до аналізу і порівняння своїх особистих результатів та досягнень, для чого якнайкраще підійде такий прийом, як рефлексія. Ситуацію змагання можна переключити на ігрові види діяльності.
- Намагатися не нав’язувати навчальної мети «зверху». Спільна робота з дитиною стосовно вироблення мети і завдань може виявитися значно ефективнішою.
- Необхідно пам’ятати й пре те, що покарання за неправильне вирішення навчальних завдань є найостаннішим і найменш ефективним заходом, який завжди викликає негативні емоції й негативно впливає на ставлення дитини до навчання.
- Намагатися уникати встановлення часових обмежень там, де це можливо, тому що це не лише пригнічує розвиток творчості, а й перешкоджає розвиту внутрішньої мотивації.
- Стежити за тим, щоб навчальні завдання не лише відповідали віковим обмеженням, а й мали рівень оптимальної складності (посильні завдання), сприяли виявленню майстерності та компетентності дитини. Регулювати рівень складності завдань, щоразу підвищуючи її (створення ситуації успіху).
- Надавати дитині право вибору навчального завдання, не обмежуючи при цьому її свободи.
- Бажано підбирати навчальні завдання з елементом новизни та непередбачуваності, що сприяє формуванню внутрішнього інтересу під час його виконання.
Коментарі
Дописати коментар